Wednesday, January 4, 2012

HUKUM MEMOTONG KUKU DAN RAMBUT KETIKA HAID




Alhamdulillah akhirnya dapat jawapan yang sangat pasti
hukum memotong kuku/rambut/---- semasa haid/datang bulan
adalah TIDAK HARAM/MAKHRUH

bagaimana saya begitu yakin??
dah banyak yang saya search n bertanya pada yang lebih arif dan thu

mari baca ;

Soalan ini pernah di tujukan kepada Imam Ibn Taymiah di dalam kitabnya “Ghiza’ al-albab, 1/382 ) maka beliau menjawab : “ Tidak aku ketahui hukum makruh membuang rambut dan bulu dan kuku ketika junub, bahkan Nabi SAW bersabda : “ Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada hidup ataupun mati”, malah Nabi memberitahu : “ buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan berkhatanlah (apabila masuk Islam) “ maka arahan Nabi tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur selepas mandi. Demikian juga diperintah wanita haid agar menyikat rambutnya semasa mandi junub, yang mana diketahui bahawa dengan menyikat ini boleh menggugurkan rambut (sebelum tamat mandi)..justeru apa yang dikatakan sebenarnya tiada asalnya.”



Tiada sebarang halangan untuk memotong kuku secara junub. Pandangan ini juga datang dari tokoh ulama Tabien iaitu Ato’ bin Abi Rabah. ’Ata disebut pernah menyatakan seseorang boleh melakukannya dalam keadaan junub, malah dalam keadaan junub dan tidak berwudu’ (Riwayat al-Bukhari)

Sebagai makumat tambahan, kemestian menanam rambut, kuku yang dipotong dan sebagainya juga tiada sebarang dalil (kecuali jika dibimbangi akan diambil dan disihirkan), demikian juga larangan memotong kuku di waktu malam. Wallahu a’lam


terima kasih pada yang memberi maklumat
saya sekadar berkongsi apa yg saya thu if anda dah thu
ALHAMDULILLAH :)

11 comments:

Anonymous said...

owh..thanks 4 sharing..:)

Cik Kay Jue said...

ain.. tq for the info.. mau promot entry ni kt blog aku ea.. :)

Unknown said...

TERIMA KASIH ATAS INFO YANG SANGAT BERGUNA NI..

KAK BUI FOLLOW..*_*

nuerule areyin said...

tq :) @Anonymous

nuerule areyin said...

tq :)@Bui Junaidi

nuerule areyin said...

tq makcik :)@Cik Kay Jue

Noor Fatin said...

dulu masa sekolah selalu keliru kan. org tu cakap mcm ni, org lain cakap lain. sampai xtau yg mana satu.. hehehe skrg dah tau, baru faham ;D

nuerule areyin said...

kan??hehhe@NOOR FATIN

Anonymous said...

haaa...mmg tak haram pun..ustaz sye ckp dlu tak haram sbb naty kalo kuku tu kte biar pnjg2 jd kotor..islam kan mmntingkan kebrsihan..:)

nuerule areyin said...

bagus2@Izz Faizah

Unknown said...

mmg konfius kn bila isu2 mcmni...lau org lpas bersalin lau x bole potong kuku...lm tu nk tgu lau nk potong bila abis nifas...mcmane nk hndle ank kck lau kuku pnjg...btul x?